Zur Navigation springen Zum Inhalt springen
 

Hier sieht man das Landeswappen Rheinland-Pfalz
Erdkunde
  • Hauptmenü 1Lehrpläne.
  • Hauptmenü 2Materialien.
  • Hauptmenü 3Fortbildung.
  • Hauptmenü 4Linktipps.
  • Zusatzmenü 1Startseite.
  • Zusatzmenü 2Impressum.
  • Zusatzmenü 3Datenschutzerklärung.
  • Zusatzmenü 4Erklärung zur Barrierefreiheit.
  • Zusatzmenü 5Sitemap.
  • www.rlp.de
Bildungsserver > Erdkunde.  > Materialien

Medien und Materialien

Verleihmedien

Die Mediathek des Pädagogischen Landesinstitutes sowie die kommunalen Medienzentren verfügen über ein breites Angebot an Verleihmedien. Die Titel sind im Internetkatalog recherchierbar.

Planet Schule - Multimediales Schulfernsehen

Planet Schule, das gemeinsame Portal von SWR und WDR bietet eine Fülle von Materialien, Filmen, interaktiven Anwendungen Anregungen für die tägliche Unterrichtspraxis.

Onlinemedien

Online-Medien und -Materialien für den Unterricht bieten OMEGA bzw. der Schulcampus Rheinland-Pfalz. Nach Anmeldung ist die Nutzung aller Medien möglich.

Eine Auswahl an frei zugänglichen Titeln für das Fach Erdkunde:

(K)eine krumme Angelegenheit - die Banane (Heft 2/2019) - barrierefrei

(K)eine krumme Angelegenheit - die Banane (Heft 2/2019) - barrierefrei

Fächerübergreifendes Projekt in Biologie und weiteren Fächern der Klassenstufe 7/8. Die Unterrichtsreihe zum Thema Bananen entstand im Rahmen des GEMS-Projektes "Globale Entwicklung in der Mittelstufe". Ziel des Projektes war es, Vorschläge für die Umsetzung des Orientierungsrahmens Globale Entwicklung zu erstellen, die an den Rahmenlehrplänen der naturwissenschaftlichen Fächer und den Lehrplänen anderer Fächer anknüpfen. Ziel dieser Unterrichtseinheit ist, sich dem Thema Bananen als Konsumprodukt mehrperspektivisch zu nähern und die Kompetenz der Lernenden zu entwickeln, sich sachgerecht mit vielschichtigen Informationen auseinanderzusetzen sowie diese nicht nur zu analysieren, sondern auch im Kontext einer nachhaltigen Entwicklung zu bewerten und auf die eigene Lebenswelt zu beziehen. Das Fach Biologie bildet hierbei den Schwerpunkt. Das Heft ist zudem barrierefrei.
: Pädagogisches Landesinstitut Rheinland-Pfalz, 2019
: Lehre, Diagnose, Kontrolle
Nutzung: Bitte beachten Sie, dass die Bilder der Handreichung unterschiedlichen Lizenzen unterliegen, die Sie bei einer weiteren Nutzung gegebenenfalls beachten müssen. Das Textmaterial ist lizenziert unter CC BY 4.0 "K)eine krumme Angelegenheit - die Banane" von Pädagogisches Landesinstitut, Lizenz: CC BY 4.0

100 Jahre amerikanische Präsenz in Rheinland-Pfalz (Heft 3/2019)

100 Jahre amerikanische Präsenz in Rheinland-Pfalz (Heft 3/2019)

Die Handreichung thematisiert unterschiedliche Facetten der rheinland-pfälzisch-US-amerikanischen Geschichte und bietet Quellenmaterial mit lokalem und regionalen Bezug sowie Unterrichtsvorschläge für die Fächer Deutsch, Englisch, Erdkunde, Geschichte, Sozialkunde und Gesellschaftslehre. Die Veröffentlichung wird gegen eine Schutzgebühr von 6,00 Euro zzgl. Versandkosten abgegeben. Bestellungen richten Sie bitte an das Pädagogische Landesinstitut: bestellung@pl.rlp.de
: Pädagogisches Landesinstitut Rheinland-Pfalz, 2019
: Physische Ressource; Lehre, Diagnose, Kontrolle
Nutzung: keine Angaben (gesetzliche Regelung)

5. Environment – 5.1 Natural water cycle (student instruction)

5. Environment – 5.1 Natural water cycle (student instruction)

Experimentation instructions:Detailed instructions and questions for students on conducting the experiment “Natural water cycle”. The question “How would you show in a model experiment how the natural water cycle runs?” shall be answered by experimenting.Information and ideas:One item deals with „Technical application and vocational orientation“.
: Siemens Stiftung
: Dieter Arnold
Nutzung: © Siemens Stiftung 2019 (CC BY-SA 4.0 international)

5. Environment – 5.1 Natural water cycle (teacher instruction)

5. Environment – 5.1 Natural water cycle (teacher instruction)

Experimentation instructions:Background information on the content and practical information on conducting the “Natural water cycle" experiment. The model of the natural water circle is build up in a zip plastic bag. A graphic shows the natural water circle. The contained foto shows how the experiment is conducted.One item deals with „Technical application and vocational orientation“.
: Siemens Stiftung
: Dieter Arnold
Nutzung: © Siemens Stiftung 2019 (CC BY-SA 4.0 international)

5. Environment – 5.2 Composition of air (student instructions)

5. Environment – 5.2 Composition of air (student instructions)

Experimentation instructions:Detailed instructions and questions for students on conducting the experiment “Composition of air”. The question “How can we determine the composition of air through an experiment?” shall be answered by experimenting.
: Siemens Stiftung
: Dieter Arnold
Nutzung: © Siemens Stiftung 2019 (CC BY-SA 4.0 international)

5. Environment – 5.2 Composition of air (teacher instruction)

5. Environment – 5.2 Composition of air (teacher instruction)

Experimentation instructions:Background information on the content and practical information on conducting the “Composition of air" experiment. Oxygen is not only the requirement for life on Earth, but also enables a whole series of technical processes (e.g. combustion engines). The students should know the composition of air and especially the amount of oxygen it contains to understand important biological and technical processes.One item deals with „Technical application and vocational orientation“.
: Siemens Stiftung
: Wikipedia
Nutzung: © Siemens Stiftung 2019 (CC BY-SA 4.0 international)

5. Environment – 5.3 Air pollution from forest fires (student instructions)

5. Environment – 5.3 Air pollution from forest fires (student instructions)

Experimentation instructions:Detailed instructions and questions for students on conducting the experiment “Air pollution from forest fires”. The question “What proportion of pollutants is released into the environment during a forest fire?” shall be answered by experimenting.
: Siemens Stiftung
: Dieter Arnold
Nutzung: © Siemens Stiftung 2019 (CC BY-SA 4.0 international)

5. Environment – 5.3 Air pollution from forest fires (teacher instructions)

5. Environment – 5.3 Air pollution from forest fires (teacher instructions)

Experimentation instructions:Background information on the content and practical information on conducting the “Air pollution from forest fires" experiment. The creation of farmland by burning forests has increased excessively, with devastating consequences for the entire human race: the toxic gases produced by the fires have no national borders. The impacts of burning forests are listed in this teacher instruction. One item deals with „Technical application and vocational orientation“.
: Siemens Stiftung
: Dieter Arnold
Nutzung: © Siemens Stiftung 2019 (CC BY-SA 4.0 international)

5. Environment – 5.4 Waste separation (student instructions)

5. Environment – 5.4 Waste separation (student instructions)

Experimentation instructions:Detailed instructions and questions for students on conducting the experiment “Waste separation”. The question “How would you separate a mixture consisting of sand, plastic, water and salt?” shall be answered by experimenting.Information and ideas:One item deals with „Technical application and vocational orientation“.
: Siemens Stiftung
: Dieter Arnold
Nutzung: © Siemens Stiftung 2019 (CC BY-SA 4.0 international)

5. Environment – 5.4 Waste separation (teacher instructions)

5. Environment – 5.4 Waste separation (teacher instructions)

Experimentation instructions:Background information on the content and practical information on conducting the “Waste separation" experiment. Information and ideas:The students should first understand the special properties of the substances and name the separation method.One item deals with „Technical application and vocational orientation“.
: Siemens Stiftung
: Dieter Arnold
Nutzung: © Siemens Stiftung 2019 (CC BY-SA 4.0 international)

  • << Erste
  • < Vorherige
    1. 1
    2. 2
    3. 3
    4. ...
  • Nächste >
  • Letzte >>

Diesen Bereich betreut E-Mail an Team Bildungsserver. Letzte Änderung dieser Seite am 27. April 2021. ©1996-2022 Bildungsserver Rheinland-Pfalz